BİR YAZ HAZIRLAR, BİR KIŞ TÜKETİRDİK. NEREDE O ESKİ GÜNLER.
#NİZİP'in geleneksel yeme içme, mutfak kültüründe meyve sebzeleri mevsiminde tüketmek, kış buyunca tüketilecek yiyecekleri #yaz başından sonbahara kadar devam eden süreçte hazırlayıp, bir #kış boyunca tüketme alışkanlığı vardı. Eskiden evin erkeği yaz meyve sebzelerinden pey der pey alır, evin hanımı bazen tek başlarına, bazen de konu komşu bir araya gelir #imece usulüyle bir yaz boyunca kış hazırlığı yapmakla geçerdi.
#Bulgur, #simit, #dövme, #tarhana, #firik, pirinç, #nohut, kırmızı mercimek, para mercimek…#Biber, #domatessalçası, reçeller …Balcan, kabak, biber, bamya kurulukları…Peynir, çökelek, sade yağ, sarımsak, soğan, bağ yaprağı…#Sucuk, bastık, kesme, #ceviz, fıstık, dut kurusu, kuru üzüm incir, çir, #pekmez, #bal… Kavurma, et sucuğu, kuyruk yağı, #zeytinyağını… #Şeker tuz, un, kırmızı biber, #karabiber, sumak, #nane, tarhana, tarçın, üzerlik, kimyon, #küncü(susam), #limon tuzu…Isınmak için odun güz serinliği başlamadan, yağmurlar düşmeden eve girmiş olurdu.
#Gaziantep’te yazdan hazırlanan kışlık yiyecekler özelliklerine göre;cam kavanozlarda,toprak çömleklerde,büyük (Gannelerde) şişelerde, saç teneke kutularda, farklı boyda ve özel bez çuvallarda, tahta sandıklarda, sepetlerde, dolaplarda (mahmilde), mağarada saklanırdı.
Yiyecek içecekler ; kaynatma, kurutma, tuzlama, ayar yapıp basma gibi usullerle hazırlanırdı.Geleneksel kış hazırlıklarının yapılmasının temelinde; yokluk, yoksulluk, savaşlar, iklimin getirdiği dayatmalar, ulaşımın zorluğu, tedbirli olma ihtiyacı, kış hazırlığı yapma ve beslenme alışkanlığını vardır.
Velhasıl yıllar önce #Nizip'te hayat daha sade, ihtiyaçlar daha az çeşitli, alışveriş daha az kaygılı, yiyecek içecekler daha doğaldı. Meyveyi sebzeyi mevsiminde tüketme alışkanlığı vardı. Şehir büyüdükçe, hayatımız modernleştikçe beslenme alışkanlıklarımız değişti. Daha önce kışa hazırlık sürecinde toptan alma alışkanlığı varken, şimdilerde marketlerden kilo ya da paket halinde alıp tüketme alışkanlığı başladı. Dün aileler düşünen,üreten iken, bugün hazıra konan, tüketen aileler haline geldi.
Velhasıl dün ihtiyaçlarımıza göre hayatımız şekillenirdi. Daha mütevazi yaşar, isteklerimiz daha makul ve mantıklıydı. Genellikle kazandığımız kadar tüketirdik. Şimdilerde reklamların dayattığı, modanın hayatımızı şekillendirdiği savurgan tüketim alışkanlıklarına teslim olduk.
Bugün dünü nasıl burnumuzun direği sızlayarak arıyorsak, yarınlarda da bugünleri de arayacağımız kesin. SAYGILARIMLA #TOPLUİĞNEKÖŞE #YAZARIYAŞARPOLAT
Bu yazı 838 defa okunmuştur.